آشنایی با4  کسب وکار خانگی پر درامد

آشنایی با4  کسب وکار خانگی پر درامد (بخش اول)

مقدمه

در دنیای امروز با پیشرفت  تکنولوژی کشورهای توسعه یافته و تراز اول جهان از نظر اقتصادی توانسته اند که کسب و کارهای خانگی را بعنوان یک راه درامدزایی و ارز آوری برای کشور خود بکار گرفته و حتی با هدف قرار دادن فرهنگ و سنت های کشورهای در حال توسعه و سرقت میراث فرهنگی و هنری و ثبت به نام خود گوی رقابت در بازار اقتصادی جهان را از یک دیگر بربایند. کشورهایی نظیر چین و ایالات متحده که از نظر تکنولوژی و توسعه یافتگی حرف اول را درجهان اقتصادی می زنند با سرقت میراث هنری و صنایع دستی و سنتی کشورهای مختلف از جمله ایران و تولید انبوه صنایع داخلی کشورهای درحال توسعه و صادرات و فروش به همان کشورهای هدف ، توانسته اند که مقادیر زیادی ارز از این کشورها خارج کرد و به اقتصاد خود تزریق نمایند .

کشور ایران هم صنایع دستی فراوان و پرفروش و زیبایی دارد که براحتی می توان با کمترین سرمایه و کمترین مکان مورد نیاز و حتی بعنوان یک کسب و کار خانگی و پردرامد این صنایع زیبا را تولید کرد و باعث جلوگیری از خروج ارز و حتی جلوگیری از فراموش شدن این هنرها،باعث ارز آوری و حتی صادرات این کارهای زیبا در حوزه های مختلف از جمله قالی بافی و حوزه چرم و …به کشور ایران شد .

یکی از مشکلات دیگر همه جوامع توسعه یافته و در حال توسعه از جمله کشور ایران  بیکاری های کسترده می باشد که اگر مسولین کشور با کمی هدف گذاری و آینده نگری وهمچنین آموزش های ارزان قیمت به تمامی اقشار به ویژه اقشار ضعیف می توانند کسب و کارهای مختلف خانگی را راه اندازی نموده و حمایت نمایند که باعث کم شدن و حتی ریشه کنی بیکاری و بها دادن به صنایع دستی و میراث فرهنگی با کیفیت ایرانی و حتی صادارات محصولات و تولیدات خانگی باعث ارز آوری به کشور و تقویت اقصاد بیمار کشورمان شوند.

امروز تصمیم داریم در چند بخش به معرفی کسب وکارهای خانگی با حداقل سرمایه و بازدهی و درامد بالا بپردازیم .

قالی بافی :

قالی بافی یکی از هنرهای کهن ایرانیان می باشد که کیفیت و زیبایی این هنر زبانزد جهانیان به ویژه کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس است ، حتی کشورهای اروپایی برای این هنر ایرانی اقدام به سرمایه گذاری های کلان نموده اند. قالی بافی را می توان به عنوان یکی از مشاغل خانگی پردرآمد و خانگی نام برد که درآمد بالایی دارد و حتی می توان از این هنر بعنوان کارگاهی و اشتغالزایی کلان نام برد. فرش هایی ایرانی با نخ ها و طرح های مختلفی بافته می شود که می توان به فرش هایی با نخ های کرکی ، فرش هایی با نخ های پشمی ، فرش هایی با نخ های کرکی پشمی، فرش هایی با نخ های ابریشمی و همچنین چله های ابریشمی نام برد که فرش های ابریشمی و دست بافت طرفداران خاص خود را به ویژه در کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس و اروپا را دارد و قیمت های بالایی دارد .

قالی بافی را می توان با هزینه هایی پایین تحت نظر استادکاران این هنر زیبا آموزش دید و به عنوان یک شغل و حرفه خانگی و پردرآمد در نظر گرفت و با بافت تابلوها و قالیچه با نقش های مختلف و فروش آن درآمدزایی نمود به اقتصاد خانواده کمک نمود.

 

2.صنایع دستی چرمی :

صنایع دستی چرمی از دیرباز و سالیان دور کاربردهای زیادی داشته است و حتی به جرات می توان گفت که قدمت این هنر به پیش از اسلام و حتی قبل تر از آن بر می گردد که انسان ها از پوست حیوانات به عنوان پاپوش و لباس و حتی به عنوان یک رو انداز برای حفاظت خود در مقابل سرما استفاده می کردند .

در حال حاضر در نقاط مختلف جهان از جمله ایران صنعت چرم کاربردهای زیادی در زندگی انسان داشته است و این هنر بعنوان یک کسب و کار خانگی و صنعتی در کشورهای مختلف یاد می شود که درآمد قابل توجهی دارد و با کمترین هزینه می توان آموزش دید و با سرمایه ای کم می توان بعنوان یک کسب و کار خانگی کوچک و پرطرفدار از آن نام برد  که می توان به تنوع بالای این هنر از جمله جلد سازی چرمی ، مصنوعات دستی چرمی ، سراجی سنتی(کمربند و کیف و جاکلیدی) و سوخت روی چرم (طراحی بصورت داغ روی چرم)، معرق چرم ، نقاشی روی چرم،حکاکی روی چرم ،نقش اندازی ضربی روی چرم اشاره کرد.

  1. طراحی لباس :

 

طراحی لباس یکی از مشاغلی است که از قرن 19 میلادی توسط فردی بنام  “چارلز فردریک ورث ”  شناخته شد .

و خانه طراحی خود را در شهر پاریس تاسیس نمود .

 صنعت مد و لباس امروزه در جهان توجه زیادی را به خود جلب نموده که ازکشور ایتالیا را بعنوان یکی از پیشتازان این صنعت پرطرفدار نام برد و می توان به عنوان یک کسب و کار پر درامد خانگی از آن یاد نمود.

طراحی مد و لباس زمینه های مختلفی از جمله طراحی لباس ورزشی ، لباس عروس، لباس مجلسی، لباس شب،لباس نامزدی و ….دارد که می توان در این حرفه هم بصورت خانگی و هم بصورت صنعتی فعال بود .

باید به این نکته توجه داشت که رشته و شغل طراحی لباس با رشته و شغل خیاطی تفاوت دارد ، خیلی از افراد این شغل را با خیاطی مشترک می دانند ولی باید به این موضوع اشاره نمود که طراحی لباس و خیاطی دو شغل مجزا از یکدیگر هستند.طراحان لباس به شرط دیدن آموزش های دقیق و پایه ای می توانند از این شغل درامد های بالایی کسب نمایند و حتی با برندهای بزرگ داخلی و خارجی همکاری نمایند.

 

4.قلم زنی

قلم زنی یکی از هنرهای اصیل کشور ایران می باشد که قدمت آن به دوران هخامنشی و ساسانیان  برمی گردد که جز مشاغل فلزکاری طبقه بندی می شود که انواع مختلفی دارد که می توان به قلم زنی روی مس ، نقره ، طلا ، برنج و…نام برد. یکی می توان بعنوان یکی از مشاغل خانگی جذاب و پررونق نام برد که از سه سبک اصفهانی ، تبریزی ،شیرازی نام برد و با سرمایه و هزینه کم می توان درامد قابل توجهی داشت و این هنر طرفداران زیادی در خارج از کشور ما دارد که می توان گفت درامدی حدود 3میلیون تا 40 میلیون در ماه هم خواهد داشت .

لازم بذکر است که قلم زنی نیاز به چشمانی تیز بین و دستانی قوی دارد چون این کار بسیار ظریف و نیازمند به دقت بالایی دارد.

نتیجه گیری :

در این مقاله هم با بخش کوچکی از مشاغل خانگی آشنا شدیم که در مقالات آینده بیشتر به این موضوعات و مشاغل خانگی با سرمایه کم و درآمد قابل توجه خواهم پرداخت تا در این شرایط اقتصادی بتوان با یک کسب و کار خانگی خوب و مورد علاقه شما عزیران درامد قابل توجهی داشت .نکته ای که لازم بذکر است می توان گفت در دنیای امروز با کمی توجه بیشتر دولت به مشاغل و کسب وکارهای خانگی و حمایت های مختلف از شاغلین این مشاغل و حرفه ها می توان ریشه بیکاری را خشکاند.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *